۱۴ فروردین ۱۳۹۰، ۸:۵۴

عذاب هتاکان از نگاه آیت الله جوادی آملی

عذاب هتاکان از نگاه آیت الله جوادی آملی

قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید شیعیان گفت: اگر کسی بد زبان بود و یا از طریق بنان و بیان و قلم آبروی کسی را برد و هتاکی کرد وقتی گرسنه هست به او تیغ خشک می‌خورانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق خود که روز پنجشنبه با حضور جمعی از دانشگاهیان و حوزویان برگزار شد، اظهار داشت: باید خودمان را آزاد کنیم و اخلاق برای آزادی خودمان است و انسان متخلق نه بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می بندد.

استاد برجسته حوزه علمیه تاکید کرد: اخلاق فنی است که انسان با استفاده از آن بفهمد که احکام الهی از حقیقتی گرفته شده و به حقیقتی ختم می‌شود.

این مرجع تقلید با یادآوری این نکته که هر کسی در گرو کار خودش است، تأکید کرد: آزادی نعمت بسیار خوبی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

آیت الله جوادی آملی در همین زمینه تصریح کرد: افراد در دین به دو قسمت تقسیم می‌شوند؛ یعنی یا بدهکارند و یا بدهکار نیستند. آنهایی که وظایف دینی را به خوبی انجام می‌دهند و حق الله و حق الناس بر عهده آنها نیست، بدهکار نیستند، اما اگر کسی حق الله و حق الناس را رعایت نکرده باشد، بدهکار است و باید گرو بدهد.

وی افزود: خدای سبحان فرمود که هر کسی در اثر کارهایی که کرده است، خود آن شخص گرو است؛ و اگر کسی در گرو اعمال گذشته خود باشد، هر چقدر تلاش کند که راه چشم و زبان را نگه دارد، نمی تواند.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: این فرمایش صریح قرآن کریم است که جهنم و آتش وجود دارد، ولی هیزم جهنم خود ظالمین هستند. اگر کسی بد زبان بود و یا از طریق بنان و بیان و قلم آبروی کسی را برد و هتاکی کرد، وقتی گرسنه هست به او تیغ خشک می خورانند.

وی با تشریح اضلاع سه گانه مثلت جهان، انسان و رابطه بین جهان و انسان، اظهار داشت: این سه ضلع مثلث را الله آفرید و این الله باید قانون را مشخص کند.

راههای نجات انسان از آتش جهنم

آیت الله جوادی آملی با اشاره به راههای نجات انسان از آتش جهنم، خاطرنشان کرد: انسان یا باید مثل چشمه باشد و از خودش آب بجوشد؛ یعنی اهل ولایت باشد و یا فرمایشات انبیاء را باور کند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه انسان یک موجود حقیقی تکوینی است، نه اعتباری، تصریح کرد: انسان که یک موجود تکوینی حقیقی است، پویا و متکامل است و نظیر سنگ، جامد و راکد نیست، بلکه در صراط تکامل قرار دارد و موجود حقیقی تکوینی را امور حقیقی به کمال می رساند، نه امور اعتباری.

این مرجع تقلید اظهار داشت: انسان با قوانین اعتباری زندگی می کند و اگر این قوانین رخت بر بندد، نظام جامعه فرو می پاشد.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: حتما یک قوانین اعتباری به یک حقایقی تکیه می کند و از آن حقایق گرفته شده که این احکام استنباط می شود و بعد از مرگ هم به صورت بهشت و جهنم در می آید.

وی افزود: کسی که بخواهد چنین قواعدی را استنباط کند، بشر نیست؛ کسی که حقایق قبلی را آفرید و حقایق بعدی را می آفریند - یعنی خدا – می تواند از حقایق، قوانینی را به ما بفهماند تا ما بعد از ایمان، عمل کنیم و بعد از مرگ به آن برسیم و در دنیا هم از آنها استفاده کنیم.

آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود به تفسیر نامه 18 امیرالمومنین(ع) از کتاب شریف نهج البلاغه که برای ابن عباس استاندار وقت بصره نوشته بودند، پرداخت.

کد خبر 1280066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha